Ble inspirert på «vekkelsesmøte» i 2017
Arne Martin Gilberg
Kronikk

Ble inspirert på «vekkelsesmøte» i 2017

Arne Martin Gilberg er direktør for forretningsutvikling i Aircontact Group og daglig leder i Start Norge AS. I november 2017 deltok han på et fullstappet elflymøte med samferdselsministeren og Avinor-sjefen. I dag er han og selskapet hans blant de fremste emissærene for å få elfly i kommersiell drift. Aircontact Group er en betydelig aktør innen luftfart og reiseliv, og eier blant annet reisebyrået Berg-Hansen.
16.august 2021 av Frode Berge

Gilberg forteller at han høsten 2017 var ganske blank om elfly da han troppet opp på et møte om temaet på Scandic Hotell ved Stavanger Lufthavn. Møtet ble arrangert av Avinor og Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og høydepunktet kom da daværende Avinor-direktør Dag Falk-Petersen kunne fortelle daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at Avinor hadde gått til innkjøp av sitt første elfly. 

— For meg ble dette møtet en skikkelig øyeåpner. Det var artig å høre at Avinor hadde kjøpt sitt første elfly, men det virkelig motiverte meg var engasjementet og bredden i deltakelsen. Møtelokalet var stappfullt. Her deltok flybransjen, reiselivet, energibransjen og akademia. Etter møtet dro jeg rett tilbake til kontoret og skrev et notat til resten av ledelsen i Aircontact Group. Budskapet var klart: Her skjer det mye spennende, og vi må kaste oss på! 

Siden da har Aircontact Group jobbet aktivt for å bidra til etablering av kommersielle elflyruter i Norge.

— Som selskap ønsker vi å medvirke til en grønnere og mer elektrisk luftfart i framtiden. Elflyenes mest åpenbare, og viktigste, fortrinn er lavere utslipp av klimagasser. I tillegg har flyene lavere driftskostnader, de genererer mindre støy, og klarer seg med kortere rullebaner enn dagens fly. Dermed åpnes det opp for ruteflyging på flere av de mindre flyplassene i Norge. Fordelene er altså mange og store, og teknologiutviklingen på området går raskt, sier Gilberg.

 

Myndighetene må bidra

Mindre elektriske fly har altså allerede vært i luften i flere år, og store aktører som Rolls-Royce, Boeing, NASA og Airbus, jobber systematisk for å utvikle motorer og modeller som ikke forurenser, som tar flere passasjerer, og som har stadig lengre rekkevidde.

Aircontact Group er en del av det nystartede selskapet Start Norge AS, et non-profittselskap som har som mål å bidra til gode rammebetingelser for etablering av kommersielle elflyruter i Norge generelt, og mellom Stavanger og Bergen spesielt. Her har Start Norge satt det hårete målet om å få en kommersiell elflyrute på vingene innen utgangen av 2025.

— Hva er de viktigste rammebetingelsene som må på plass for å nå dette målet?

— Vi snakker om en næring som befinner seg i en tidlig fase. Derfor er det er viktig at myndighetene setter inn tiltak som bidrar til å redusere den finansielle risikoen for flyselskapene, blant annet mener vi at virkemidlene til Enova må rettes inn mot luftfarten. Myndighetene må kort og godt bidra til klimavennlig utvikling i luften, på samme måte som de har gjort det på land og til sjøs. Norge er verdensledende på elbiler fordi myndighetene har lagt aktivt til rette. De må gjøre det samme i forhold til elfly, sier Gilberg.

 

Behov for infrastruktur

Den andre hovedutfordringen handler om infrastruktur på flyplassene.

— Ulike aktører jobber med forskjellige tekniske løsninger for lading av elfly. Vi ser for oss batteripakker som lades på flyplassen, og som skiftes ut ved bakkestopp, alternativt kan det bli plugin-løsninger som vi kjenner fra elbilene. Uansett hvilken teknologi som vinner fram, flyplassene på sikt ha behov for stabil tilgang på langt mer strøm enn i dag. Det er oppløftende å se at kritisk viktige aktører som Avinor og Lyse er på ballen, og jobber aktivt for å få denne infrastrukturen på plass. 

For et par år siden ble «rekkeviddeangst» kåret til årets nyord i Norge. Da på bakgrunn i den kraftige økningen i bruk av elbiler. Vi kommer vel ikke bort i fra at rekkeviddeangsten blir en utfordring også i luften? 

— Vi gjør nok ikke det, og det er viktig å være bevisst på slike psykologiske mekanismer. En del av vår oppgave blir å formidle til de reisende at det i forhold til sikkerhet ikke er noen forskjell om flymotorene henter energien fra en bensintank, eller fra et batteri. I tillegg er det viktig å være klar over at elyene som skal i luften vil gjennomgå den samme, strenge, godkjenningsprosessen som dagens fly. Alle fly må sertifiseres av The European Union Aviation Safety Agency (EASA). Når elflyene kommer skal alle passasjerer kunne føle seg trygge, og helt uten rekkeviddeangst, avslutter Arne Martin Gilberg i Aircontact Group.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…