Det umulige er plutselig mulig
Illustrasjon: Heart Aerospace AB
Kronikk

Det umulige er plutselig mulig

Vi vil etablere verdens første kommersielle elfly-rute mellom Stavanger og Bergen.
28.november 2019 av Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen

Startskuddet har gått, og sammen med våre partnere er vi i gang! Sparebanken Vests gavefond har bevilget 1,6 millioner kroner til en omfattende utredning! Norges største reisebyrå Berg-Hansen og morselskapet Aircontact Group er i posisjon med flere produsenter av elektriske fly. Avinor Flesland og Sola påtar seg ansvaret for å ha elfly-infrastrukturen på plass allerede i 2022.

Prosjektet ble lansert under vår nye bærekraftskonferanse Pionér 14. november i en hangar på Sola og har fått mye oppmerksomhet i både norske og internasjonale medier. Debatten som pågår er interessant! De som mener at vi har satt oss for høye mål, sier ikke lenger at elfly er umulig, men at de trolig ikke kan være i luften føre 2026. Det tror jeg vi skal leve godt med, men for å få akselerert prosjektet må vi sette oss tøffe mål. Teknologien er like rundt hjørnet og vi opplever nå den samme utviklingen som i elbilens tidligfase. Det trengs batterier som både er lettere og som har større kapasitet. Rekkeviddeangt får en litt annen betydning i 10.000 fots høyde enn på landeveien …

 

Hvorfor skal akkurat vi vinne dette verdenskappløpet? Hvorfor tror vi at Norge og spesielt Vestlandet har spesielle forutsetninger når det gjelder tidlig innfasing av elfly? Svaret er at Norge allerede har vist seg som et foregangsland innenfor elektrifisering av land- og sjøtransport. Vår geografi og topografi, tilgang til ren energi og et stort antall kortbaneflyplasser, tilsier at vi også er blant landene med de aller beste forutsetningene. Det framtidige transportbehovet er også en viktig driver. Geografien gjør norsk næringsliv mer avhengig av flytransport enn i andre land. Hvis ikke elektrifiseringen av norsk luftfart går fort nok vil Norge få problemer med å oppfylle sine klimaforpliktelser, samtidig som næringslivet vil miste konkurransekraft.

 

Synsing er ikke nok, heller ikke i denne sammenheng! Uavhengige analyser og et kvalifisert faktagrunnlag må på plass med tanke på videre strategi- og aktivitetsplaner. En omfattende utredning er allerede finansiert og blir iverksatt over nyttår. Framtidige partnere, virkemiddelapparatet og så videre, skal kunne føle seg sikre på at arbeidet er tilstrekkelig kvalitetssikret og vurderingene velfunderte. Her blir det viktig å utrede ulike sider av de muligheter og konsekvenser nullutslippsfly får for miljø, næringsliv og bosettingsmønster. Videre er det ingen tvil om at en slik satsing har et potensial når det gjelder nye forretningsmuligheter og positive ringvirkninger for norsk næringsliv som må utredes nærmere.

Norge bør tilkjempe seg et forsprang når det gjelder alle former for kompetanseoppbygging knyttet til elektriske fly, ikke bare på overordnet nivå som samferdsel og samferdselspolitikk, men blant flyselskap, flyvedlikeholdsselskap, ulike opplæringsinstanser knyttet til luftfart (pilotopplæring, flyteknisk opplæring), luftfartsmyndigheter (Luftfartstilsynet), tjenesteleverandører innenfor lufttrafikkontroll og flyplasstjenester (Avinor). Samtidig må det være et klart mål å skape et konkurransefortrinn hos norske næringsaktører som ønsker å posisjonere seg som underleverandører til produsenter av elektriske fly. Vårt mål er at denne satsingen skal gi norske aktører et forsprang som leverandører av tjenester og kompetanse til andre lands elflysatsinger. Det er dessuten en kjensgjerning at store deler av de norske miljøene for luftfartsvirksomhet og flyfaglig kompetanse er lokalisert på Vestlandet, og da i særdeleshet i Stavanger- og Bergens-områdene. Satsingen Stavanger-Bergen 2023 er derfor ikke tilfeldig valgt, og disse aktørene vil kunne være godt posisjonert når luftfarten skal transformeres.  

Partnerskapet som jobber for Stavanger-Bergen ønsker å skape et møtested for aktører som ønsker tidlig innfasing av elfly. Vi vil være pådrivere for gode rammebetingelser som går på tilrettelegging av infrastruktur, avgiftslettelser og støtteordninger for innkjøp av fly.

Framover vil det kreves modige beslutninger hvor mest mulig risiko skal kunne elimineres ved hjelp av kunnskapsbasert jobbing. Vi er klare!

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…