Elektriske Alice ble første passasjerfly i luften
Foto: Eviation Aircraft
Kronikk

Elektriske Alice ble første passasjerfly i luften

En ny milepæl er brutt. For første gang har et helelektrisk passasjerfly vært i luften.
30.september 2022 av Frode Berge

Vi opplever nesten daglig teknologiske framskritt i arbeidet for å elektrifisere luftfarten.  I forrige uke tok Alice av fra Grant County International Airport i Washington.

Alice er et helelektrisk, ni-seters passasjerfly bygget av det israelske selskapet Eviation Aircraft. 

Selve testflyvningen varte i åtte minutter, og forløp knirkefritt. Alice flyr i en hastighet av 480 km/t, har en rekkevidde på 400 kilometer, og testturen foregikk i en høyde på 3.500 fot.

Arne-Martin Gilberg er direktør for forretningsutvikling  i Aircontact Group, og følger utviklingen innen lav- og nullutslippsløsninger i luftfarten tett.

–  Testflyvningen av Alice er nok et eksempel på den raske teknologiutviklingen på området. Dette er et passasjerfly som er designet som helelektrisk helt fra bunnen av, og er det første i sitt slag som gjennomfører en tur i luften. Flyvninger som dette er motiverende for alle som jobber for null- og lavutslippsløsninger i luften.

Også Norge er langt framme i arbeidet for å elektrifisere luftfarten, og mye ligger til rette for at den første helelektriske flyruten i verden kan se dagens lys i strekningen Stavanger-Bergen i 2026.

Dette avhenger imidlertid av at myndighetene skrur sammen gode rammevilkår.

– Regjeringen har jo varslet at den vil legge fram en grønn luftfartsstrategi i løpet av høsten. Jeg har store forventninger til denne. Det er viktig at det, gjennom avgiftslettelser og andre tiltak, skapes gode, stabile rammer som gjør at det blir økonomisk regningssvarende for selskapene å sette elfly i drift, avslutter Arne Martin Gilberg.

 

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…