Elfly med hundre passasjerer i 2026?
Kronikk

Elfly med hundre passasjerer i 2026?

Ambisjonsnivået blant elflyaktørene blir stadig større. Nylig lanserte flyselskapet Wright Electric planer om å ha et hundreseters elfly i trafikk i 2026.
04.januar 2022 av Frode Berge

Flyet «Wright Spirit» er et hundreseters elektrisk fly, rettet inn mot såkalte «entimersflyvninger». Flyet har fire megawattmotorer, og designet er basert på Wright sin BAe 146-versjon, som i stor grad trafikkerer lavstøyflyplasser.

BAe 146-flyet er utstyrt med fire forbrenningsmotorer, og Wright planlegger å erstatte disse med elektriske motorer. Utskiftingen og testingen vil skje skrittvis. I første omgang vil prototypen bli testet med kun en el-motor, og tre forbrenningsmotorer. I neste fase, fra 2014, vil flyet bli testet med to el-motorer, og i 2016 vil Wright Spirit være et helelektrisk fly.

Wright er altså ett av flere flyselskaper som tar utgangspunkt i et allerede godkjent konvensjonelt fly, og erstatter forbrenningsmotorene med el-motorer og batteripakker. Denne framgangsmåten sparer mye tid, sammenlignet med å designe og produsere hele elflyet fra scratch.

 

Godt egnet

En medvirkende årsak til at Wright Spirit konstrueres med utgangspunkt i Bae 146, er at dette er et fly som er i stand til å ta av med en bratt stigningskurve, noe som gjør flyet svært godt egnet for flyplasser som krever et lavt støynivå.   

Denne typen nullutslipps, lavtstøyende, en-timers flyruter vil bli særlig viktige for travle flyplasser som sliter med mye forurensning. I følge Wright kan denne typen elfly bli særlig verdifulle for flere av verdens travleste flyplasser, som London-Paris, San Fransisco- Los Angeles, Rio de Janeiro- Sao Paulo og Seoul-Jeju.

 

– Oppløftende

Daglig leder Arne Martin Gilberg i Start Norge AS følger planene til selskaper som Wright med stor interesse.

– Wright er en av stadig flere tunge aktører innen luftfarten som nå investerer betydelige ressurser for å være på vingene med elfly i nær framtid. Hvis de lykkes med å være i luften med et hundreseters fly i 2026, vil det være veldig oppløftende for alle oss som jobber for å elektrifisere luftfarten, sier Arne Martin Gilberg.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Illustrasjon: Alaska Air Group og ZeroAvia

Elly med 76 passasjerer

Initiativene for å elektrifisere luftfarten blir stadig flere, og mer ambisiøse. Alaska Air Group og ZeroAvia er blant de siste ut. Mål: Kommersielle…

Administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, opplever at det grønne skiftet i luftfarten går enda raskere enn de fleste kunne forestille seg for få år siden.

Nytt norsk selskap for grønn luftfart

Widerøe tar nok et skritt i elflysatsingen sin, og etablerer selskapet Widerøe Zero.

Illustrasjonsfoto: Zunum Aero

ZERO tror på elflyruter innen 2026

Ingvild Kilen Rørholt er fagsjef for transport i Miljøstiftelsen ZERO. Hun mener målet om kommersielle elflyruter innen 2026 er realistisk. Staten må…