ARENDALSUKA: – Elfly Stavanger-Bergen passer ekstremt godt
Sigurd Øvrebø, administrerende direktør i Rolls Royce Electrical Norway, tok for seg hvor elflyteknologien står per i dag.
Kronikk

ARENDALSUKA: – Elfly Stavanger-Bergen passer ekstremt godt

– En kommersiell elflyrute mellom Stavanger og Bergen i 2026 passer ekstremt godt med hva som er realistisk å få til, sa Sigurd Øvrebø, administrerende direktør i Rolls Royce Electrical Norway, på Start Norges arrangement under Arendalsuka. Start Norge benyttet også anledningen til å lansere Elflyportalen.no i Arendal, den nasjonale nyhets- og kunnskapssiden om utslippsfri luftfart som du nå besøker.
17.august 2021 av Egil Hollund

Rolls-Royce og den italienske flyprodusenten Tecnam har allerede presentert et elektrisk fly som skal være klart til å kunne settes inn i kommersiell drift i 2026. Flyet vil kunne frakte ni passajserer og norske Widerøe vil bli den første kunden.
– I Stavanger og Bergen har vi to flyplasser og et miljø som er interessert i få dette til. Vi har teknisk base på Flesland, det er en strekning som er veldig interessant markedsmessig og avstanden på 86 nautiske mil er innenfor hva vi kan få til innen 2026. Stavanger-Bergen er veldig ideelt, sa Andreas Kollbye Aks, direktør for strategisk utvikling i Widerøe.
Han understreket samtidig at Norge har mange destinasjoner, ikke minst nordover i landet, som vil pass godt for mindre elektriske fly – som naturlig nok er de første vi vil se tar av om noen ganske få år.
– Vi ønsker at alle norske flyplasser i Norge skal tenke som dere, ha samme engasjement, tørre å gå foran og være såpass tydelige på at dere vil. Det har alt å si når det gjelder hvem som kommer først. Dette kappløpet handler om to ting; klima og det å skape næringsutvikling innen bærekraftig luftfart. Vi har veldig lyst til å fly den første elektriske flyruten mellom Stavanger og Bergen, dersom alt er tilrettelagt for det, påpekte Kollbye Aks.Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen og Siren Sundland, konserndirektør strategi og digital distribusjon i Sparebanken Vest, under arrangementet i Arendal.

 

Samarbeid er stikkordet
Det var altså Start Norge som inviterte til arrangementet «Elflykappløpet» tirsdag morgen under Arendalsuka. Start Norge er et nonprofit-selskap dannet av Aircontact Group AS, Berg-Hansen Reisebureu, Avinor AS og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Selskapet har som formål å legge til rette for at elfly, lavutslippsfly og nullutslippsfly tidlig blir en del av kommersiell luftfart i Norge. Start Norge ønsker å gjøre landet til en ledende kraft innen miljøvennlig luftfart. Det uttalte målet er at Stavanger-Bergen blir den første kommersielle flyruten i Norge, og kanskje i verden.

– Når vi begynte å snakke om dette for to-tre år siden, var det mange som mente det ikke ville komme elektriske fly i kommersiell drift i hele tatt. Nå sier skeptikerne at det ikke vil skje innen 2026, men kanskje noen år senere. Det er en betydelig forandring i holdningen, påpekte administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, da han ønsket velkommen til arrangementet i Arendal.
– Det er mye som skal på plass for at vi skal rekke dette innen 2026. Vi har ikke god tid. Men det er mulig. Strekningen Bergen-Stavanger er spesielt godt egnet og innenfor hva dagens teknologi kan håndtere, sa Arne Martin Gilberg fra Aircontact Group og daglig leder i Start Norge.
Avinor er også sterkt engasjert i initiativet, både i Stavanger og Bergen. Helge Eidsnes, lufthavndirektør på Flesland, har stor tro på mulighetene og at utviklingen vil gå raskt – men at det vil skje fortere om myndighetene stimulerer utviklingen – slik det har vært gjort med elektriske biler.
– For å få dette til, tror jeg vi trenger insentiver, som lettelser i skatter og avgifter eller andre offentlige tilskudd, sa Eidsnes.
Hans kollega i Stavanger, lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Sola, mener det er mange spørsmål som må avklares før det første elektriske ruteflyet kan ta av.
– Derfor er samarbeid stikkordet. Vi må dra sammen for å få dette til. Og vi skal være klare i 2026. Framtiden er elektrisk og mulighetene er enorme. Vi skal være først med de miljøvennlige løsningene og vi er stolte over å være med, sa Sigmundstad.


Elflyportalen.no
Samtidig med møtet i Arendal ble Elflyportalen.no lansert av Start Norge. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.Elflyportalen.no ble lansert samtidig med arrangementet,
– Det skjer svært innenfor dette området. Hele bransjen internasjonalt er opptatt av elektrifisering og nullutslipp, og vi mener Elflyportalen.no kan bidra til god informasjonsflyt og diskusjon om temaet både blant samfunnsaktører, bransjen selv og publikum, sier Egil Hollund, kommunikasjonssjef i Næringsforeningen, og redaktør for den nye portalen.
Siren Sundland, konserndirektør strategi og digital distribusjon i Sparebanken Vest, deltok også på arrangementet i Arendal. Hun forklarte hvorfor banken er engasjert i initiativet, og avslørte at hun vil stå først i køen som passasjer i 2026.
– Jeg er klar til å fly elektrisk, fastslo hun.
Og skal vi tro bransjen, er det altså ikke et spørsmål om vi kommer til å fly elektrisk og med nullutslipp, men når. Jan Otto Reimers i Green Future har laget rapporten «Electric aviation in Norway» på oppdrag fra Start Norge, og har lang erfaring med grønn teknologiutvikling.
– I motsetning til hva som var tilfellet med elbil fra slutten av 90-tallet og ti år fram i tid, har vi nå en hel bransje som er enige om at dette er målet. Det vil ha mye å si for hvor fort utviklingen vil gå, sa Reimers.
Dersom du er interessert i nyheter om elektrisk luftfart, sjekk ut resten av Elflyportalen.no – og meld deg på nyhetsbrev her!

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…