United bestiller 100 svenske el-fly
Slik kan Uniteds elfly ES-19, levert av svenske Heart Aeropaspace, se ut. Foto: United Airlines
Kronikk

United bestiller 100 svenske el-fly

Svenske Heart Aerospace utvikler elflyet ES-19. Nå har de hentet inn drøye 300 millioner kroner, blant annet fra United Airlines.
14.juli 2021 av Lars Idar Waage

I tillegg til investeringen har både United og Mesa Air Group lagt inn bestillinger på 100 elfly hver fra selskapet. Dette betinger imidlertid at ES-19 innfrir Uniteds krav, skriver United i en pressemelding.
– Nå skal vi vise at vi ikke bare er et innovativt start-up selskap, men også en flyprodusent, sier direktør og gründer Anders Forslund til svenske Dagens Industri.
Flyet utvikles på Säve flyplass i Gøtebort og det skal være klart for kommersiell drift dra 2026. Modellen er helelektrisk.
I meldingen fra United heter det også at selskapet har sett for seg hvordan elflyet kan brukes, og at flere ruter er aktuelle.
– ES1-19 vil kunne operere på mer enn 100 av Uniteds regionale ruter fra de fleste av selskaets hub-er, skriver United.
Norden er også et attraktivt marked for Heart Aerospace med mange korte regionale ruter som Bergen-Stavager er et godt eksempel på, i tillegg til det regionale kortbanenettet.
Ifølge flyprodusenten kan den første prøveflyvningen finne sted i 2024. I tillegg til bestillingen på totalt 200 fly mellom United og Mesa Air Group ligger også en opsjon på ytterligere 100 fly.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…