
Historisk: Første elfly mellom Stavanger og Bergen
«Det er nesten som å høre en plenklipper ta av gårde», sier en av tilskuerne da det som kommer til å bli en første helelektriske fraktflyet i Norge hadde sin første flygning over Sola.
Flyturen markerte starten på testaktivitetene på Sola som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Det var Bristow Norway AS som gjennomførte fredag den første flygingen med det helelektriske Alia-flyet, som er utviklet av amerikanske BETA Technologies.
Pilotene var Bristow-pilot Jeremy Degagne og BETA-pilot Nate Dubie.
Elflyet Alia har en rekkevidde på 400 kilometer, topphastighet på 280 kilometer i timen og kan frakte vekten av fem personer. Det tar én time å lade flyet.
De neste seks månedene skal flyet og ulike teknologier testes. Sola flyplass er blitt en internasjonal testarena for elfly.
– Dette er en historisk dag for Stavanger lufthavn, for Norge og hele flybransjen. Jeg er stolt over at dette skjer på Sola, vår flyplass, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad.
Seks års arbeid
Deretter var Næringsforeningen med og startet pådriverselskapet Start Norge AS, sammen med Aircontact Group AS, Berg-Hansen Reisebureu og Avinor.
Arne Martin Gilberg, daglig leder i Start Norge, var ekstra glad av å se flyet på vingene.
– Dette er noe vi har jobbet for i seks år, sier Gilberg til Næringsforeningen.
At Sola er stedet for en internasjonal testarena for elfly er veldig interessant, sier han.
– Sola og Norge går foran. Det skaper oppmerksomhet, tiltrekker seg aktører som igjen kan føre til nye markeder, nye arbeidsplasser og muligheter. At Sola er en testarena og et utviklingsvindu for verden vil ha en magnetisk effekt og forhåpentligvis vil det skapes ny teknologi, nye selskaper, nye markeder for eksiterende bedrifter, sier Gilberg.
Elflyportalen.no
Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt.
Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.
Start Norge jobber innenfor følgende områder:
- Kartlegge effekten av tidlig innfasing av elektriske fly i Norge.
- Etablering av offentlige støtteordninger for kjøp av lav- og nullutslippsfly.
- Etablering av nødvendig infrastruktur for lav- og nullutslippsfly, herunder lademuligheter.
- Innføre ulike offentlige insentiver for både flyselskaper og passasjerer slik at elektriske fly blir et foretrukket transportmiddel.
Derfor er Sola perfekt
Han forklarer hvorfor Sola-Flesland er en perfekt elflyrute:
– Mellom Stavanger og Bergen ligger også Haugesund og Stord lufthavner, og det er mulig å se for seg at disse kan inngå i et transportnettverk som binder Vestlandet enda tettere sammen på en miljøvennlig måte, legger Minge i Næringsforeningen til.
Dessuten er værforholdene godt egnet.
– Ja, været er ekstremt nok til at flyene kan testes i alle typer værforhold. Det er mye fint vær, samtidig som det er mulig å teste flyene i vind og med ising – uten at forholdene blir for ekstreme. Det er bedre å starte opp i sør enn nord i landet, sier Gilberg.
Per i dag finnes det ikke batterier som er egnet til fullblods passasjerfly.
– Men i dag fikk vi et innblikk i hvordan framtiden ser ut, sier Gilberg.
Imponerte ministre
At Sola nå er en internasjonal testarena hvor myndigheter, operatører, teknologileverandører kan lære mer om hvordan elfly fungerer i praksis – både i lufta og på bakken fikk to ministre til å ta turen til Stavanger.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier han er stolt over at Norge går foran.
– Som en nasjon helt avhengig av luftfart – både i dag og i fremtiden – er overgangen til en mer bærekraftig luftfartsindustri en viktig prioritet for regjeringen, sier Nygård.
– Dagens testflyging er et viktig steg i å gjøre klimapolitikken til konkrete løsninger i praksis. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må vi teste, lære og bygge – ikke bare planlegge. Med denne testarenaen tar Norge en lederrolle i utviklingen av utslippsfri luftfart, samtidig som vi skaper nye muligheter for grønne jobber og innovasjon, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
Mange lovord
Det var flere taler i forbindelse med markeringen:
– Dette er et viktig skritt for å støtte næringen, styrke norsk kompetanse og drive frem innovasjon innen fremtidens mobilitet, sier Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet.
– Første flygning i testarenaen er en stor milepæl for norsk luftfart og for Avinor, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
– Vår deltakelse i testarenaen passer perfekt med vår gradvise tilnærming til utvikling av ny luftmobilitet – «crawl, walk, run». Erfaringene vi får her vil gi verdifull innsikt for både operatører, produsenter og myndigheter i veien videre mot kommersiell drift, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.
– Å få levere ALIA-flyet til vår partner Bristow og starte operasjonell testing her i Norge er et stort øyeblikk for BETA, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i BETA Technologies.
– Bristow har vært med oss helt fra starten og deler vår drivkraft for utvikling. Norge, med sin innovasjonsvilje og ambisjoner, er det perfekte stedet for å ta teknologien videre.
Om elflyportalen
Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.
Andre liknende nyheter

Først i verden: Sola blir elflyplass
Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly
Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly
Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…