SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly
SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus
Kronikk

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.
06.februar 2024 av Arne Birkemo

Flyselskapet SAS har signert en intensjonsavtale med den globale flyprodusenten Airbus, Avinor, Swedavia (Sveriges svar på Avinor) og energiselskapet Vattenfall hvor målet å utvikle infrastrukturen for hydrogendrevne fly på flyplasser i Sverige og Norge.

Partene ønsker å gjennomføre en forstudie om implementering av hydrogendrevne fly i begge landene.

Ifølge insideflyer.dk ble avtalen signert i Stockholm forrige uke. Insideflyer melder at 50 lufthavner i Norge og Sverige er en del av studien som kommer. 

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden. Samarbeidet bygger på den samlede kompetansen til de fem ulike selskapene. Å involvere aktører med ulik ekspertise fra hele verdikjeden, gir et verdifullt helhetsbilde av hvilke behov som finnes for å muliggjøre overgangen til hydrogenfly, skrev SAS i en pressemelding i slutten av januar. 

 

SAS: – Viktig for å lykkes

Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff, sier SAS er stolte over å delta i samarbeidet.

– SAS har som mål å redusere utslipp og til slutt oppnå nullutslipp. SAS streber etter å være en drivkraft innen bærekraftig flytrafikk. For å lykkes med vår omstilling trenger vi å samarbeide med de beste og mest innovative aktørene i bransjen, sier SAS-sjefen i en pressemelding fra flyselskapet.

Dette er første gang en mulighetsstudie av denne typen dekker to land og mer enn 50 flyplasser, opplyser Avinor. Det gjenspeiler partnernes felles ambisjon om å komme videre på veien mot målet om netto null karbonutslipp fra luftfarten i 2050. Airbus har et uttalt mål om å få det første hydrogenflyet i kommersiell drift i 2035, melder Avinor.

 

Avinor: – Fremtidens fossile luftfart

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, sier hydrogen seiler opp som en sentral energibærer i fremtidens fossilfrie luftfart.

– Som eier og operatør av 43 flyplasser over hele Norge, har Avinor jobbet med bærekraft i mange år allerede, og har tatt en posisjon som en pådriver og tilrettelegger for den grønne omstillingen av norsk luftfart. Vår dialog med Airbus om avkarbonisering av luftfart går flere år tilbake og vi er veldig glade for å kunne annonsere dette samarbeidet sammen med SAS og våre gode naboer i Sverige. Norge, så vel som Sverige, er godt posisjonert for å være en tidlig pådriver for introduksjonen av hydrogendrevne fly. Vi ser frem til å bidra med vår ekspertise samt infrastruktur for å bringe dette viktige arbeidet videre, sier Foss videre i pressemeldingen.

 

Airbus: – Stort potensiale

Administrerende direktør i Airbus, Guillaume Faury sier partene er fullt engasjerte i å ta betydelige skritt mot en fossilfri luftfart.

– Norge og Sverige er blant de mest krevende regionene for luftfart og har et stort potensial for hydrogenproduksjon fra fornybare energikilder. Jeg er veldig glad for å inngå dette samarbeidet med partnere som er fullt engasjerte i å ta betydelige skritt mot en fossilfri luftfart. Det passer perfekt med Airbus sin strategi om å skape og utvikle økosystemer for hydrogen i de mest egnede delene av verden, sier Faury.

 

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…

Elfly Gruppens nye modell kalt Noemi (No Emission), er et helelektrisk amfibiefly for ni passasjerer med bagasje.

Vil revolusjonere reisemønsteret med elektrisk sjøfly

Mange av oss opplever flyplasser som et stressende element i reisen. Kø i sikkerhetskontrollen, lange ventetider ved gaten og bagasje som ikke dukker…