Elly med 76 passasjerer
Illustrasjon: Alaska Air Group og ZeroAvia
Kronikk

Elly med 76 passasjerer

Initiativene for å elektrifisere luftfarten blir stadig flere, og mer ambisiøse. Alaska Air Group og ZeroAvia er blant de siste ut. Mål: Kommersielle flyvninger med helelektriske maskiner med plass til 76 passasjerer.
19.november 2021 av Frode Berge

Alaska Air Group (morselskapet til Alaska Airlines) har inngått et partnerskap med nullutslippsselskapet ZeroAvia. Målet er å utvikle en helelektrisk flymotor for et passasjerfly med 76 seter.

De to selskapene opplyser at deres ZA2000 motor vil ha en ytelse på 2 000-5 000 kW, og en rekkevidde på 800 kilometer. Motoren vil i første omgang bli satt inn i en De Havilland Q400 flykropp, som allerede er ferdig sertifisert og godkjent for flyvninger. Dette er et tilsvarende konsept som Widerøe har valgt i sitt samarbeid med motorprodusenten Rolls Royce, og den italienske flyprodusenten Tecnam. Sammenliknet med å utvikle hele motoren og flykroppen fra «scratch», vil denne framgangsmåten kunne spare inn flere år i en sertifiseringsprosess som ellers vil ta rundt ti år.

ZeroAvia jobber også med utviklingen av en 600kW motor for bruk i elfly. Selskapet har fått testsertifikater fra CAA i Storbritannia og fra FAA i USA, for å utvikle to prototyper. Alaska Air skal samarbeide med ZeroAvia med sikte på å skalere opp Zero Avias teknologi, og å utvikle en ny ZA2000 elektrisk motor, som skal bygges inn i selskapets flyflåte.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…