Airbus tester hydrogenmotor på superjumbo
Illustrasjon: Airbus
Kronikk

Airbus tester hydrogenmotor på superjumbo

SE VIDEO: Airbus kunngjorde denne uken at de nå skal gjennomføre tester med hydrogenmotor i sitt superjumbo A380. Prosjektet kan innebære et kvantesprang i forhold til størrelse og avstander for utslippsfrie flyvninger.
24.februar 2022 av Frode Berge

Prosjektet er et samarbeid mellom Airbus og den fransk-amerikanske flymotorprodusenten CFM International. Planen er å plassere en hydrogen-forbrenningsmotor i flykroppen på en Airbus A380, og gjennomføre omfattende tester.

Testene vil være et ledd i Airbus sitt program for å få et mindre passasjerfly, «ZEROe» på vingene i kommersiell drift i 2035.  

Daglig leder i Start Norge AS, Arne-Martin Gilberg, synes satsingen til Airbus er oppløftende.

– Airbus har før hintet om slike planer, men forskjellen fra tidligere er at dagens planer er svært konkrete. Det er et sterkt signal å sende at Airbus vil bruke verdens største passasjerfly A380 som testplattform. Det er særdeles viktig at de store flyprodusentene tar en ledende posisjon i utprøving av ny bærekraftig teknologi. Det vil løfte hele industrien. Airbus vil utvikle teknologi for fly som kan frakte 100-200 passasjerer, det vil være viktig for effektivt å kunne frakte flere passasjerer over lengre distanser enn de mindre elektriske flyene som vil være de første nullutslippsflyene vi vil se i luften de nærmeste årene, sier Arne-Martin Gilberg.

 

 

Se videopresentasjonen her!

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…