— Midt i blinken for Sparebanken Vest!
— Vi har et sterkt fokus på grønn omstilling, klima og bærekraft. Derfor er elfyprosjektet midt i blinken for oss, sier Njål Skår, regiondirektør i Sparebanken Vest.
Kronikk

— Midt i blinken for Sparebanken Vest!

Elektrifisering av luftfarten, og målet om å etablere en kommersiell elflyrute mellom Stavanger og Bergen innen 2026, trigger Sparebanken Vest. Banken har, gjennom sin samfunnsnyttige stiftelse Agenda Vestlandet bidratt økonomisk til etableringen av Start Norge, som står bak elflyportalen.no.
27.august 2021 av Frode Berge

De har også bidratt betydelig til utredningen Electric Aviation in NorwayRegiondirektør Njål Skår har stor tro på prosjektet.

Njål Skår, regiondirektør i Sparebanken Vest.

— Vi har et sterkt fokus på grønn omstilling, klima og bærekraft. Derfor er elfyprosjektet midt i blinken for oss. Potensialet for etablering av nye, bærekraftige, verdikjeder og arbeidsplasser på Vestlandet er stort. Mye må imidlertid på plass før elflyene er i luften, blant annet må det bygges tilstrekkelig infrastruktur for lading på Flesland , Stavanger lufthavn og andre flyplasser. Sparebanken Vest ønsker å bidra i dette arbeidet, sier Skår.

 

Regionbanksjefen mener målet om en kommersiell elflyrute mellom Stavanger og Bergen innen 2026 er ambisiøst, men innenfor rekkevidde.

— Dette er en rute med solid passasjergrunnlag og mange forretningsreisende. I tillegg går ruten mellom to byer med mye innovasjonskraft. Dette, kombinert med at tunge aktører som Avinor og Aircontact Group deltar i prosjektet, gjør at vi har stor tro på at dette ambisiøse målet kan nås, avslutter Njål Skår.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…