Oppkjøp av Widerøe: – Elflysatsningen fortsetter
Silje Brandvoll i Widerøe mener oppkjøpet ikke påvirker selskapets elflysatsning. Foto: Widerøe
Kronikk

Oppkjøp av Widerøe: – Elflysatsningen fortsetter

Denne sommeren annonserte Norwegian oppkjøpet av Widerøe for like over milliarden. Selv kaller de det for en milepæl i norsk luftfartshistorie. Vi har sjekket om oppkjøpet påvirker elflysatsningen til Widerøe.
08.august 2023 av Julia Sandstø

Widerøes datterselskap «Widerøe Zero» har som visjon å utforme lufttransport med nullutslipp. Nylig signerte Widerøe Zero en avtale om samarbeid med Eve Air Mobility med sikte på å lage 50 nye elektriske helikopterfly. I vår fikk Widerøe Zero også støtte fra Forskningsrådet for å utrede driftskonsepter for fremtidens elfly.

– Støtten fra Forskningsrådet viser at pionerarbeidet vi gjør innen grønn luftfart anses som viktig for Norge. Bidraget er avgjørende for å holde Widerøe Zero i tet, og for å realisere Widerøekonsernets ambisjon om å bli blant de første i verden med neste generasjons fly, uttalte Andreas Kollbye Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero mars 2023.

 

Samme ambisjoner
– Widerøes ambisjoner om første kommersielle fossilfrie flyvning i 2026 er ikke endret, sier Silje Brandvoll, kommunikasjonssjef i Widerøe.

Hun bekrefter at Widerøe Zero fremdeles vil være en del av Widerøe-konsernet og at arbeidet med nullutslipp-fly fortsetter.

– Norwegian jobber aktivt for å få opp produksjon av bærekraftig drivstoff som kan kutte betydelige CO2 utslipp fra eksisterende teknologi. På den måten komplementere de to selskapene hverandre, legger Brandvoll til.

 

Norwegian snur fra negativ til positiv
Norwegian, til sammenlikning med Widerøe, har ikke gått i bresjen for egen satsning på elektriske fly. Norwegian-grunnleggeren, Bjørn Kjos, kalte det en «PR-jippo» i 2018.

– Gi heller pengene til Unicef, sa han den gang til NRK.

Bjørn Kjos var ikke nådig i kritikken av den norske satsningen på elektriske fly. Han kalte det for sløsing med skattepenger og hevdet at staten heller burde brukt ressurser på arbeidsplasser til folket. Kjos hadde riktignok tro på elfly med et perspektiv på 50 år, men mente at nordiske selskaper ikke har sjans mot store flyprodusenter som Boeing og Airbus. 

Talsperson i Norwegian, Silje Glorvigen, kommer med et uttalelse om Widerøe Zero og videre elflysatsning etter oppkjøpet. 

– Oppkjøpet av Widerøe påvirker ikke avtaler Widerøe allerede har inngått. Generelt er Norwegian positive til elfly på strekninger der det er mulig i fremtiden, sier Glorvigen i Norwegian.

Widerøe Zero og deres mål om første kommersielle fossilfrie flyvning i 2026 vil med andre ord bestå, selv om det blir endringer på eiersiden. 


Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…