Vil revolusjonere reisemønsteret med elektrisk sjøfly
Elfly Gruppens nye modell kalt Noemi (No Emission), er et helelektrisk amfibiefly for ni passasjerer med bagasje.
Kronikk

Vil revolusjonere reisemønsteret med elektrisk sjøfly

Mange av oss opplever flyplasser som et stressende element i reisen. Kø i sikkerhetskontrollen, lange ventetider ved gaten og bagasje som ikke dukker opp ved ankomst. Med Elfly Gruppens elektriske sjøfly kan du slippe alt dette.
10.august 2023 av Julia Sandstø

Det bergensbaserte selskapet Elfly Gruppen ble grunnlagt i 2018 av Eric Lithun. I dag er de 21 personer som jobber med å utvikle elektriske sjøfly.

– Jeg vil tørre å påstå at jeg er den første som startet med produksjon av elektriske fly i Norge, sier Lithun med et smil.

Tenk deg at du bor i Stavanger og har kjøpt billetter til en konsert i Bergen sentrum. Da må du reise til Sola flyplass, gjennom sikkerhetskontrollen, vente ved gaten, lande på Flesland og deretter reise til Bergen sentrum.

– Dagens reisemåte fra storby til storby er tidkrevende. Vi har vunnet dersom vi kan fly deg fra sentrum til sentrum på 45 minutter, sier Lithun.

 

Alt ligger til rette for sjøfly

Flytransport direkte fra sentrum til sentrum er et appellerende konsept, men mange lurer på hvordan skal dette utføres i praksis.

– Vi er nok de eneste som er gale nok til å lage elektriske sjøfly. Likevel får vi mange tilbakemeldinger om at det er et realistisk prosjekt, sier Lithun.

Han peker på at forholdende allerede ligger til rette for sjøflytransport i norske byer. Bergens første flyplass ble etablert nesten 100 år tilbake. Denne flyplassen var dedikert til sjøfly og ligger i Sandviken – rett ved Bergen sentrum.

– Havnene er allerede der. Sjøfly har vært populært på Vestlandet fra gammelt av. I mange av de gamle kommuneplanene er sjøflyplasser regulert inn, sier Lithun.

Elfly Gruppen er ikke avhengig av nye politiske reguleringer for å realisere prosjektet om elektriske sjøfly. Når de kommer til stadiet med kommersiell drift, har de kun behov for løyver til et gitt antall tusen flybevegelser i året.

 

Noemi

Elfly Gruppens tekniske sjef Tomas Brødreskift bygget det første elektriske flyet i verden for ti år siden. Modellen var en to-seters ved navn P2 Xcursion. Nylig lanserte de den nye modellen kalt Noemi (No Emission), et helelektrisk amfibiefly for ni passasjerer med bagasje.

– Prototypen av Noemi vil bli klargjort for flyvning i slutten av 2025. Det er knapt med tid, men vi har ganske dårlig tid til å redde planeten også. Så det er like greit å komme i gang, sier Lithun.

Noemi blir designet for flyreiser på 200 kilometer med en hastighet på opptil 250 km/t fra 2030. Elfly Gruppen jobber mot å oppnå en sertifisering for Noemi som gjør det mulig å utvikle opp til et 19-seters sjøfly.

 

Kommersiell drift

Elfly Gruppen ser for seg kommersiell drift med sjøflymodellen Noemi fra 2030. Lithun tror de kan komme i gang tidligere ved å rette seg inn mot turismemarkedet.

– Det er høy betalingsvillighet blant cruise-turister. Målet vårt er likevel å peile oss inn på pendlermarkedet med for eksempel ruten mellom Bergen og Stavanger, sier Lithun.

Han ønsker ikke å oppgi en tentativ pris for pendlere mellom de to byene.

– Men det er klart vi blir nødt til å konkurrere på pris med de eksisterende rutene som går i dag. Pendlermarkedet er prissensitivt, sier Lithun.

Til høsten avholder Elfly Gruppen en investeringsrunde hvor de har som mål å hanke inn rundt 100 millioner norske kroner.

 

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…