Nyheter

Direkte fra sentrum til sentrum

Hvis det går som Eric Lithun og Elfly Gruppen vil, kan vi ha 15 til 20 helelektriske sjøfly i kommersiell drift på vestlandskysten innen 2030. Han etterlyser mer ressurser til sertifisering, og mener at utfordringene knyttet til ladeinfrastruktur er overdrevne.

– Vi kan få en eksponensiell elflyvekst

Luftfartsekspert Frode Steen er ikke i tvil: Elflyene kommer, og veksten kan bli eksponensiell. Han er imidlertid mer usikker på når det tar av.

— Midt i blinken for Sparebanken Vest!

Elektrifisering av luftfarten, og målet om å etablere en kommersiell elflyrute mellom Stavanger og Bergen innen 2026, trigger Sparebanken Vest. Banken har, gjennom sin samfunnsnyttige stiftelse Agenda Vestlandet bidratt økonomisk til etableringen av Start Norge, som står bak elflyportalen.no.
kronikk

— Vi må være klare for elflyene

Avinor er infrastruktur eier og må være klar når de første elfly kommer. Dette innebærer noe helt nytt i luftfarten og det er mange brikker som må på plass.

– Elfly Stavanger-Bergen passer ekstremt godt

– En kommersiell elflyrute mellom Stavanger og Bergen i 2026 passer ekstremt godt med hva som er realistisk å få til, sa Sigurd Øvrebø, administrerende direktør i Rolls Royce Electrical Norway, på Start Norges arrangement under Arendalsuka. Start Norge benyttet også anledningen til å lansere Elflyportalen.no i Arendal, den nasjonale nyhets- og kunnskapssiden om utslippsfri luftfart som du nå besøker.

Hvorfor Elfly-portalen?

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, er glad for at et eget nettsted dedikert elektrifisering av luftfarten nå blir tilgjengelig. Nettstedet lanseres under Arendalsuka 2021.

Hareide er sterk i troen på elfly

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) ønsker å bruke Enova aktivt i teknologiutviklingen, og utelukker ikke at staten i framtiden vil stille krav om lav- eller nullutslipssteknologi i FOT-rutene.

– Norge har de beste forutsetningene

Øystein Hansen (Ap) ser svært optimistisk på utsiktene for å etablere elflyruter i Norge, og mener den særnorske rutestrukturen gir oss et fortrinn. Han mener også at aksen Stavanger-Bergen har gode forutsetninger for å lede an i utviklingen.

Ble inspirert på «vekkelsesmøte» i 2017

Arne Martin Gilberg er direktør for forretningsutvikling i Aircontact Group og daglig leder i Start Norge AS. I november 2017 deltok han på et fullstappet elflymøte med samferdselsministeren og Avinor-sjefen. I dag er han og selskapet hans blant de fremste emissærene for å få elfly i kommersiell drift. Aircontact Group er en betydelig aktør innen luftfart og reiseliv, og eier blant annet reisebyrået Berg-Hansen.